neděle 9. června 2013

Audiolab M-DAC

Po delším čase jsem zkusil další DAC - tentokrát z vyšší cenové kategorie - Audiolab M-DAC. Po víkendovém vyzkoušení první stručné hodnocení

- první dojem - "obyčejný", přirozený, až skoro nenápadný zvuk. Převodník nehraje na efekt, nezvyšuje uměle dynamiku ani nenafukuje prostor. Může to možná na někoho zapůsobit i jako zklamání - ve smyslu, že za 20 tisíc by to přece mělo hrát nějak "víc" :-) Dlouhodobě to ale je spíš klad - myslim, že zvuk M-DAC nebude unavovat a že se časem "nepřejí". Chová se asi tak, jak by se měl DAC chovat - přehrává to, co je na nahrávce a nic víc.

- oproti Arcam rDAC, který hrál pod dekou a žehlil zvuk a ztrácel dozvuky apod. hraje M-DAC detailně a nemám výtky např. k podání zvuku kostelních zvonů v nahrávce ruských sborů (kde rDAC selhal), naopak zní skutečně "zvonovitě" :)

- oproti Sapphire, který hrál výrazně na efekt, hraje M-DAC "obyčejně". Je díky tomu lépe schopný přenášet melodii a rytmus, správný důraz na lehké a těžké doby ("swingování" v hudbě), kde "nafouklá" dynamika Sapphiru často rušila. Sapphire byl naopak lepší (resp. efektnější) v podáni prostoru (alespon jak si to pamatuju). I když optimum bych viděl někde mezi - u Sapphire jsem měl nafouklé muzikanty nacpané až před obličej, u M-DAC zase sedím spíš v zadní řadě. Sapphire podal prostor jako bublinu do stran a k posluchači, M-DAC spíš užší, rozvrstvený do hloubky od posluchače.

- ve srovnání s CD přehrávačem Denon mne překvapilo jak velmi blízký, de facto identický zvuk mají. M-DAC je maličko čistější, s přesněji kontruovaným zvukem, jak v basech, tak středech. Denon působí možná maličko harmonicky bohatším dojmem, ale za cenu určité měkkosti zvuku a horší schopnosti nahrávku udržet ve složitějších pasážích přehlednou a jednotlivé zvuky separované.

Při použití CD přehrávače jako transportu jsem narazil na problém - při připojení M-DAC přes koaxiální kabel jsem si hned všimnul občasných výpadků. Žádné lupance nebo podobné věci, ale na zlomek vteřiny ticho. Někdy na konkrétním místě nahrávky a při opakovaném puštění se výpadek objevil znovu, jindy vznikal náhodné a při opakovaném přehrátí se neobjevil, nebo na jiném místě. Zkusil jsem 3 CD, originální, nic páleného, v dobrém stavu, a problém jsem zaregistroval u všech během pár minut.U podstatně levnějších převodníků rDAC a Sapphire jsem žádný problém nezaregistroval. ...
Poslal jsem dotaz do fóra, kde mi odpověděl přímo konstruktér J.Westlake. Prý může být problém v CDP, který posílá ven neopravená data a M-DAC nemá implementován algoritmus jejich opravy (proč?!). Mám vyměnit transport za typ s korekcí dat na výstupu. To je rada, která nepotěší ... Naštěstí byla závada zřejmě jinde, zdá se, že problém způsobuje nekvalitní digitální výstup z CD přehrávače. Jeden z uživatelů mi poradil, abych zkusil nastavit korekci jitteru a zdá se, že to problém skutečně vyřešilo. Zatím jsem výpadky znovu nezaznamenal.

-přehrávání přes USB (Win XP, Foobar, ASIO4ALL) je bez problémů, tam jsem nenarazil zatím na žádný problém. (Kromě neúspěšného pokusu přehrát nahrávku 88,2/24, ale to je problém, který zřejmě nesouvisí s DACem, ale s omezením ASIO4ALL ?)

Závěr - až na problém s CD přehrávačem můžu M-DAC doporučit. Tedy pokud neočekáváte efektní zvuk, ale spíš nenápadný, neutrální, přirozený projev. Snad jen trochu větší, resp. širší, podání prostoru by neškodilo, aby posluchač seděl trochu blíž než v zadní řadě ... A taky se mi občas zdálo, že výšky jsou trochu zrnitější. To se snad ještě zlepší delším rozehráním.

Žádné komentáře:

Okomentovat