čtvrtek 13. června 2013

M-DAC testování pokračuje

Tak večer jsem měl čas, tak jsem se pustil do finálního porovnávání (už se musim rozhodnout jestli si M-DAC nechám nebo ne) a jako první jsem zkusil v rezimu s CDP jako transportem na nahrávce Hradišťan - Slunovrat. Musím říct, že i když jsem přepínal přímo během přehrávání, v podstatě jsem nepoznal rozdíl. Přepnutím se nijak nezměnil ani charakter zvuku ani podání prostoru. Snad jen přímo přes CDP se mi zdál zvuk klidnější, což přičítám asi nekvalitnímu digi výstupu CD přehrávače.

Pak jsem přešel na režim FLAC z notebooku přes USB (asio4all+Foobar) a stejné album z CD přehrávače. Vybral jsem Dianu Krall - Quiet nights. Intimní nahrávka, kde zejména vyniká její hlas. A tady k došlo k dost velkýmu překvapení - při přehrání přes M-DAC se totiž podání hlasu výrazně změnilo. Napřed jsem sám sebe přesvědčoval, že to je jen nezvyk, že to tak bude správnější, nepřibarvená a čistější reprodukce, ale bylo to dost těžký. To, co CDP prezentoval jako jemně zastřený, sametový hlas mladší ženy, tak přes M-DAC by najednou jakoby o 10-20 let zestárnula a ztratila se barevnost a hladivá sametovost hlasu (a někdy i podkresu orchestru). Jakoby se sice lehce zpřesnily a zvýraznily kontury, ale za cenu toho, že se z velké části změnil charakter hlasu a ztratily se emoce, barevnost a zpěvnost ...

Pak mne napadlo, jestli to třeba neni filtrem - zjistil jsem, ze mám nastavený z předchozích pokusů Optimal Transient XD. Po změně na Optimal Spectrum se podáni změnilo a hodně se přiblížilo k charakteru CD přehrávače. Přesto ale musím říct, že kdyz jsem si pak pustil celou skladbu a jen tak normálně poslouchal, M-DAC sice možná měl o maličko přesnější, konturovanější zvuk, ale CD přehrávač nějak umí předat o kus vic hudby, melodie, zpěvnosti, víc umí vtáhnout do poslechu ...

Teda rozdíl s filtrem O.S. je velmi malý, přesto jestli je vždycky něco za něco a o trošku vyšší přesnost a detailnost je vykoupena úbytkem pohody a muzikálnosti, tak radši beru tu "horší" variantu ... Samozřejme budu ještě zkoušet na dalších nahrávkách a tentokrát snad s pomocí někoho z rodiny, kdo mi bude přepínat vstupy, tak abych nevěděl co hraje a bylo to skutečně objektivni.

Každopádně je asi nezpochybnitelný vliv filtru, a protože Optimal transient zklamal a při pokusu s nastavením Optimální fáze mi zase přišlo, že ve mně vyvolává pocit napětí (jakoby tam něco bylo špatně - znáte to, když si nasadíte nové brýle, na které si oči, resp. mozek, musí zvyknout - tak podobný pocit), zbývá Optimální spectrum.

Žádné komentáře:

Okomentovat